Vyvolení zvoleni — tahanice o studenty skončila

27. 11. 2011 35 0 Univerzita Zpět na Úvod
Úvodní fotka
Měsíc listopad byl na našem zemědělském kampusíku ve znamení voleb do Akademických senátů. Na některých fakultách vás volební propagace nemohla nijak minout, na jiných byla atmosféra diametrálně odlišná a klidná. Pojďte se podívat, kde to byl největší hukot a která fakulta získala titul Nejtvrdší volby.

V průběhu celého boje o studentské hlasy jsem dostal za úkol obcházet fakulty a tu a tam se podívat na volební kampaně. Nechal jsem si od agitátorů vysvětlit jejich programy a kromě toho jsem dostal i pár Bounty, lízátek a bonbónů (docela příjemná práce). Nicméně bylo velmi zajímavé vplout do davu každé fakulty a sledovat chování studentů i kandidátů, kteří jim předkládali své volební programy.

Pokud bych měl vytvořit nějaké pořadí „poklidnosti“ volební akce na fakultách, tak technika a životko byly volebními kampaněmi téměř nepoznamenané, tím pádem šli volit jen ti studenti, kteří kandidáty osobně znali nebo jim byli doporučení jinými studenty. Což bylo obzvlášť na FŽP dost patrné, protože z pouhých čtyř kandidátů byli dva zvoleni jen stem hlasů a na technice dokonce šesti desítkami hlasů. Volební účast opravdu minimální.

A co vy? Dostali jste nějakou dobrotu?

Větší sranda to byla rozhodně na agru. Tady by studenti mohli tváře kandidátů přehlédnout jen těžko. Už den před oprášením urny a startem voleb byly letáky a plakáty hlásající motta kandidátů úplně všude. Některé nabádaly studenty volit krásu a rozum, jiné, jako třeba ty naše, vybízely studenty k podpoření nezávislosti iZUNu a snažily se pobavit jak programem, tak umístěním letáků. Když jsem například musel tam, kam chodí i královna pěšky, k mému překvapení na mě nad pisoárem koukala z letáku Lenka, zástupkyně právě našich novin, se svým volebním programem. Nevšední nápad, ale co jsem vyzvěděl, lidi to brali a pobavilo je to.

Ten, kdo pak ve středu nebo ve čtvrtek procházel vestibulem, neunikl několikačlennému týmu agitátorů rozdávajících lízátka a letáky. I přes nemalý náklad letáků a lidských sil jsem byl u vyhlášení výsledků překvapen, neboť druhým největším počtem hlasů se do obou senátů dostal někdo, jehož jméno nemuselo být ani na jednom letáku, a přesto ho zná celé Agro. Tato Agro obdoba Eiffelovy věže (jak o něm jednou psali v časopisu Pupen) hladce proplula do AS bez jediného letáčku nebo plakátu. Náhoda? To nechám na vás. Někdo má holt charisma a jiní to musí dohánět papíry ;-).

Pefka to každopádně rozjela ve velkém. Na šest volebních hodin, které fakulta vyhradila pro studenty a zaměstnance (nejkratší volební čas na největší fakultě), se zástupci studentských organizací, unií, asociací i volebních sólistů připravovali pečlivě a dlouho dopředu. Fakulta s největším počtem studentů pak úderem deváté úterní hodiny nepropustila do svých útrob nikoho, na koho by se nesneslo hejno zástupců studentských organizací a nenacpalo mu deset letáčků, čokoládu, lízátka a mnoho slibů. Letáky, banery, tabule, roll upy, komanda přesvědčovatelů, to vše v malém prostoru před bufetem na staré pefce.

Titul Nejtvrdší volby získává fakulta...

Původně jsem chtěl Pefce udělit titul Nejtvrdší volby, ale pak jsem procházel poslední dosud probíhající volby na FLD. Tato fakulta na nejzápadnějším konci areálu nabízela studentům možnost volit od pondělí až do pátku cca nějakých 26 hodin a ze začátku zde vše probíhalo úplně v klidu. Běžná letáková kampaň dvou kandidátek po dvou studentech z celkem osmi uchazečů o senátorské křeslo se nesla v poklidném duchu. Bylo jasné, že kandidátka iZUNu se zde střetne s jediným soupeřem. Ten nakonec iZUN porazil v součtu téměř 400 hlasy proti našim dvěma stům. Pojďme se tedy podívat na samotnou volbu, která skýtala hned několik "překvapení". Prvním byl fakt, že jeden kandidát do akademického senátu byl současně členem volební komise. Během voleb seděl za urnou a dohlížel na průběh (což i podle mých chabých politických zkušeností je odborně řečeno "střet zájmů jak noha").

Druhé překvapení mě čekalo ve chvíli, kdy jsem na vlastní oči viděl, jak členka volební komise (jež by měla být alespoň naoko nestranná) ostře vystoupila proti zástupcům našeho kandidáta přímo před voliči. Prezentovat volební program za studentskou organizaci je na FLD zřejmé zakázané ;-). To, co tam ve čtvrteční den probíhalo, se nedá přirovnat ani k poměrům na pražském magistrátu. Naši zástupci byli slovně napadáni a nakonec pod tlakem nepřátelské atmosféry donuceni odejít z volebního vestibulu a z FLD.

Myslím si, že ve vysokoškolském prostředí tento druh chování není úplně košér a po tomto představení dávám FLD cenu Nejtvrdší volby.

Všem vyvoleným kandidátům každopádně gratulujeme a přejeme jim hodně správných rozhodnutí při hájení studentských zájmů i zájmů fakulty. V našich budoucích článcích vám postupně kandidáty do AS ČZU představíme a budeme sledovat jejich počínání i počínání senátů. Ten "velký" však poprvé zasedne až v letním semestru, neboť volby zaměstnanců na Pefce se musí opakovat (Proč? Najdete zde)

Naše noviny se díky vám dostaly do AS na Agru, a dokonce i na Pefce. Děkujeme vám za svěřenou důvěru a uděláme všechno pro to, abychom ji neztratili.

Z volebních kotlů pro univerzitní noviny iZUN.eu

Autoři: David Pokutný
nebo sdílej

Mrkni taky na tohle

15. 05. 2019 0

Nová Miss Agro 2019 zvolena! Jak probíhal legendární festival plný pití, hudby a dobré zábavy?

Číst více
21. 03. 2019 0

Z castingového večera vzešlo deset nových finalistek Miss Agro! Znáte je?

Číst více
11. 03. 2019 0

Vymysli aplikaci a vyhraj!

Číst více

Komentáře

Uživatel
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 27 listopadu, 2011 - 21:30

Při 17% učasti na volbách FLD a kandidát sedící za volební urnou musí být i nejhloupějšímu člověku jasné proč se kandidát dostal do senátu:D taky umím křížkovat 200 papírků ve svůj prospěch to zvládne i cvičená opice:DDD,btw. nedovedu si představit že jdu volit k normálním volbám např. Kalouska a za volební urnou sedí Sobotka:DDD, jestli si někdo myslel že už nejde klesnout dál jak v politice ČR tak na FLD to kleslo ještě do mnohem většího bahna.....

| 42
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 27 listopadu, 2011 - 23:53

No tak jeslti je to tak, můžeš do týdne podat stížnost.

| 23
zaměstnanec FLD
zaměstnanec FLD - 01 prosince, 2011 - 11:56

Zástupci novin Izun byli, coby agitátoři pro své kandidáty, u voleb na FLD prakticky celou dobu přítomni a rozdávali před volební urnou své letáčky. Pokud by si všimli, že člen komise volně křížkuje volební lístky a hází je do urny, nepochybně by hned spustili křik. Místo toho viděli, že lístky do urny hází studenti- poté co byla zkontrolována jejich identita a odškrtnuta přítomnost v seznamu. Proto "nezávislé noviny Izun" spustily křik až poté, co jejich kandidát neprošel. Nezískal dostatečné množství hlasů s největší pravděpodobností proto, že studentům FLD dal jasně najevo, že na prvním místě pro něj nejsou zájmy FLD (a jejích studentů) , ale zájmy novin Izun a osobní zájmy určité části studetů kolem těchto novin sdružených.

| 29
JM
JM - 01 prosince, 2011 - 12:06

Z vašeho komentáře je jasné, že jste patrně pořádně nečetl článek ani komentáře pod ním. iZUN poukazuje především na jiné souvislosti. Jelikož jsme volby nenapadli, mohlo by být jasné, že výsledek voleb respektujeme.

| 11
fld
fld - 01 prosince, 2011 - 12:17

Mimochodem, volební urna ve vestibulu byla přímo před namířenou kamerou zabezpečovacího systému. Pokud má někdo pochybnosti o tom, kdo, co, jak křížkoval, a podá v tomto směru stížnost, určitě není problém si pořízený záznam přehrát.

| 14
volič
volič - 27 listopadu, 2011 - 22:19

No nevim. Měl by asi sedět nějak ten počet odškrtlých s počtem hlasů ne? To musej kontrolovat. Ale divný to je no.

| 9
Anonymní lesák
Anonymní lesák - 27 listopadu, 2011 - 22:26

tak si to sám odškrtne, ne??? když tam sedí sám:D to nemůže být zas tak velký problém:D

| 15
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 27 listopadu, 2011 - 22:44

Oni byly nějaké volby? :D Školou asi opravdu jen procházim...

| 14
lesák
lesák - 28 listopadu, 2011 - 08:40

nj, na FLD je hodně penez a ti co je kontrolují si mezi sebe nikoho pustit nechtějí. Nedejbože lidi z iZUNu, o kterých se ví že mají přehled a pro studenty čzu už udělali hodně..

| 31
Eliška - FLD
Eliška - FLD - 29 listopadu, 2011 - 16:21

Kritizovat volby, protože se váš šéfredaktor nedostal do senátu mi přijde od novin, které se prezentují jako nezávislé a neziskové, velmi nedůstojné. Měla jsem za to, že noviny a novináři jsou od toho, aby dění sledovali, hledali skryté souvislosti a pak o všem informovali veřejnost (v tomhle případě studenty). A ne od sezení v akademickém senátu, čímž byste o svou proklamovanou nezávislost přišli. No, asi jsem se spletla... PS: mě přišli volby naprosto korektní

| 33
Jirka
Jirka - 29 listopadu, 2011 - 17:55

volby přišlY ... A řekl bych, že noviny si nezávislost jedině posílí, když budou mít někoho v senátu. A co sem slyšel, tak volby na fld byly hodně divoké a a výherci téhle losovačky by se snad i měli zodpovídat..

| 13
Eliška - FLD
Eliška - FLD - 29 listopadu, 2011 - 18:15

Za hrubku se velmi omlouvám... díky za upozornění. Ztráta / posílení nezávislosti s ohledem na získání míst v senátu je asi věc názoru - žádné existující noviny by pro mě nebyly nezávislé, kdyby jejich redaktoři seděli v parlamentu. A stejně pohlížím i na ty univerzitní. Ty jsi o volbách slyšel, já je několik dní pozorovala... nic nevhodného jsem nezaznamenala. Pokud někdo ano, tak předpokládám, že se ozve, své tvrzení podloží a celá záležitost se bude řešit.

| 29
Jirka
Jirka - 29 listopadu, 2011 - 19:16

Šak tady se někdo ozval. a držim jim palce, izun dycky stál za studentama. s tou nezávislostí to na fb nedávno vysvětloval docela srozumitelně někdo od nich, zkus to dohledat, bylo to tušim v době kampaně, tkaže tak před týdnem.

| 29
JM
JM - 29 listopadu, 2011 - 20:12

Myslím, že parlament má úplně jiné postavení než akademický senát. Působení v AS není nijak placené a myslím, že prostor pro prosazování osobních zájmů tam moc není. Přítomnost iZUNu v senátu by měla posílit jeho respektovanost v celé akademické obci a především u vedení univerzity(Jeden konkrétní příklad je vysvětlen na našem facebooku (<a href="https://www.facebook.com/iZUN.eu/posts/10150376259193457" >konkrétně zde v komentech</a>). iZUN kandidoval do AS aby mohl lépe prosazovat zájmy studentů, měl větší informovanost a také pro to, že nám na univerzitě záleží a není nám jedno co se tu děje. Když se podíváš celkově na iZUN, byl to od začátku nekomerční a neziskový projekt. Všichni v redakci dělají iZUN zadarmo, dobrovolně, z lásky k univerzitě a pro studenty.

| 23
Eliška - FLD
Eliška - FLD - 30 listopadu, 2011 - 18:06

dík za obě reakce - těší mě bavit se s lidmi, kteří se podepíší :) Jirkovi - ozvat se tady je asi tak stejné, jako si na výsledek voleb stěžovat na hlavním nádraží. V případě, že má někdo pochybnost o korektním průběhu voleb, tak může podat stížnost - do osmi dnů od zveřejnění výsledků voleb, jestli se nepletu. Dá se to dohledat ve volebním řádu. Jirkovi i JM - já si i po přečtení komentářů na FB myslím stále totéž - novináři se nemají plést s politikou. Souhlasím s Lubošem Bolečkem, který tam cituje kodex novináře. Ten příklad je směšný a iZUN má jistě jiné možnosti takovéhle hrozby řešit - třeba tím, že to zveřejní. A ne tím, že bude zneužívat své postavení v senátu pro to, aby si zajistil financování a slušné zacházení - tak ten příklad totiž vyznívá. Zkrátka můj respekt si iZUN svou přítomností v senátu nezíská, bohužel právě naopak... JM - ráda věřím tomu, že celá redakce dělá iZUN dobrovolně a z lásky k ČZU

| 17
zlomyslná poznámka realisty
zlomyslná poznámka realisty - 01 prosince, 2011 - 12:05

Sedět v akademickém senátu, který bude za dva roky volit rektora, může být velmi lukrativní pozice, zvlášť když tam někdo bude sedět jako zástupce organizace (Izun), která má víc než jeden hlas (součet všech kandidátů prošlých na všech fakultách už není zanedbatelný). Nepochybně si to uvědomují i agitátoři za Izun a proto neváhali zainvestovat a vytisknout barevně letáčky (které jejich protikandidáti měli zhusta černobílé :-)

| 25
JM
JM - 01 prosince, 2011 - 12:12

Jsem rád, že mohu s klidným srdcem řici, že mám čisté svědomí. Ti co iZUN vybudovali, do něj dali mnoho svých prostředků a času a stále do něj mnoho dávají.

| 25
zlomyslná poznámka pohádkáře
zlomyslná poznámka pohádkáře - 01 prosince, 2011 - 15:48

... A pokud neumřeli tak mnoho dávají dodnes:-)

| 19
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 29 listopadu, 2011 - 23:56

Nejde o to, jestli se šéfredaktor iZUNu dostal nebo nedostal do AS, jde o ten princip. iZUN toho pro studenty udělal, dělá a bude dělat hodně, tohle byla jen jedna z věcí, která iZUNu mohla pomoct studentům lépe přiblížit věci týkající se školy. A ano, jak správně říkáš, noviny by měly informovat o tom, co se děje a dělo. Proto iZUN informoval o průběhu voleb, které rozhodně nebyly korektní, a pokud si myslíš, že ano, je mi tě opravdu líto. Korektní volby rozhodně vypadají jinak. Ne, aby kandidát seděl za volební urnou, počítal hlasy kandidátů, ne, aby učitelé a jiní rádoby nestranní pracovníci uráželi iZUN přímo před voliči a dost dalšího. K tomu se taky váže to, co jste studentům nalhávali o tom, jak máte iZUN v malíku a přesně bude psát o tom, co Vaši kandidáti dělají v senátu. NE, iZUN v malíku rozhodně nemáte, to všechno jsou lži. iZUN byl, je a bude vždycky jen svým pánem a rozhodně nikdy nebude podporovat tak ostudné chování, jaké jste vy na volbách předvedli. iZUN při volbách nikoho neurážel a nevymýšlel si báchorky, pouze nabízel studentům alternativu.

| 36
Eliška - FLD
Eliška - FLD - 30 listopadu, 2011 - 18:18

ad volební komise viz níže... A ráda bych nebyla spojována s "vy" z předchozího příspěvku. Já žádné "vy" nejsem, nikomu jsem o iZUNu nic nenalhávala (dokonce o něm vůbec nemluvím), iZUN v malíku mít nechci. A pokud je ostudné to, že jsem šla volit (což bylo to jediné, co jsem měla s volbami společného), tak je mi fakt záhadou, co ostudné není... Ať si iZUN dělá co chce, ale ať neuráží mojí fakultu.

| 35
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 30 listopadu, 2011 - 22:04

iZUN nikdy nikoho neurážel, a lidé, kterých se týkal tenhle příspěvek myslím vědí..není nutné to vztahovat na FLD, neboť to ani nebylo myšleno obecně...

| 28
Pavla
Pavla - 01 prosince, 2011 - 12:28

Eliško, ta narážka o iZUNu v malíku je na mě. Byla jsem agitátorkou za konkurenční kandidátku a po otázce slečny redaktorky, jak kluci hodlají naplňovat volební slib, že budou lépe studenty informovat o dění v senátu, jsem jí odpověděla, že jedna z možností je sepsat článek a odeslat ho redakci iZUNu k prezentování v jejich novinách. Na to se mi dostalo odpovědi, že oni nezvěřejňují každý článek, který jim dojde. Moje odpověď byla, že v tom případě není nezávislý novinář. To je celé. Jinak negativní kampaň proti iZUNu jsem nedělala, voličům jsem představovala pouze naše kandidáty, aby měli možnost volby. Ale zřejmě na toto má iZUN monopol.

| 22
JO
JO - 01 prosince, 2011 - 13:59

Vy jste ta paní co tam řvala na celé kolo dokud všichni zástupci toho "špatného" kandidáta neodešli? Bez urážky :-) Jinak každý článek co nám dojde skutečně nezveřejnujeme.

| 20
Pavla
Pavla - 01 prosince, 2011 - 14:13

Bez urážky nejsem ta paní:-) Na nikoho jsem totiž neřvala.

| 27
Pavla
Pavla - 01 prosince, 2011 - 14:26

A ještě k tomu článku, chápu, že nebudete zveřejňovat každou malichernost, kterou vám někdo zašle do redakce. Ale článek o tom, co se probíralo v AS je poměrně důležitá součást dění na ČZU. Proč byste ho odmítli zvěřejnit?

| 20
JM
JM - 01 prosince, 2011 - 14:34

Nikdo neřekl, že bysme to nezveřejnili. Článek musí nejdříve projít redakční kontrolou, jestli je publikovatelný. O tom, co se vydává, však rozhoduje redakce iZUNu.

| 12
JO
JO - 01 prosince, 2011 - 14:37

trochu manipulativní otázky ne. Kdo odmítá něco zveřejnit? něco sepište a pošlete mi to na email, rád se na to podívám.

| 10
Pavla
Pavla - 01 prosince, 2011 - 14:56

Spíš k zamyšlení na základě Vašich reakcí. Kdo se neptá, nic se nedozví, tak jsem ráda, že se vyjasnilo neotisknutí článku. Nic sepisovat nebudu, nemám takovou potřebu a i ten talent k tomu chybí. V tomto samozřejmě máte můj respekt a obdiv.

| 20
JO
JO - 01 prosince, 2011 - 17:07

Díky za pochvalu i podněty. Pořád se potvrzuje to, co mě už pár let dycky potěší - že naši čtenáři a vůbec studenti ČZU jsou rozumný a super lidi. Proto mě baví pro ně psát. Nedávno jsem koukal jak vypdá deník VŠE (redakce se tam hodně snaží a některé články mají skutečně kvalitu) a to je teda síla co manageři v diskuzích uměj předvést. viz třeba http://www.ilist.cz/clanky/odbornych-praxi-vyuzila-pouze-jedna-studentka I proto jsem rád, že na iZUNu bez jakéhokoli moderování vládne taková příjemná kultivovanost a to nejen v diskuzích.

| 28
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 30 listopadu, 2011 - 17:35

Tento článek a diskuze pod ním, mě o korektnosti a nezávislosti iZUNu nepřesvědčil. Pokud by tomu tak bylo, poukázal by stejnou měrou na to, že i na volbách na FAPPZ seděl kandidát ve volební komisi, protože toto není volebním řádem zakázáno. Kritizuje pouze volby na FLD, nabízí se tedy otázka proč?

| 44
Eliška - FLD
Eliška - FLD - 30 listopadu, 2011 - 18:10

Úplně souhlasím. Jenom k tomu podotknu, že lze v zápisech volebních komisí na obou zmíněných fakultách dohledat, že kandidáti, kteří byli zároveň členy VK, se nezúčastnili sčítání hlasů. To mi přijde jako velmi férový přístup, když už se takováhle souhra okolností stane.

| 14
VK
VK - 30 listopadu, 2011 - 18:36

Ano, ve volebním řádu to není zakázané, což neznamená, že je to z etického hlediska v pořádku. Na FLD jsme na to poukázali také z důvodu velmi nepřátelské atmosféry ke konci voleb. A ano, víme, že na FAPPZ ke stejnému případu došlo také, námitky však byly zameteny pod koberec, což jsme se bohužel dozvěděli pozdě. iZUN nikdy nedostával finanční prostředky od univerzity a ani je dostávat nechce. Kvůli udržení nezávislosti se je snaží získávat z jiných zdrojů. iZUN v článku nenapadá výsledky voleb, ale poukazuje na jejich průběh a snaží se o něm informovat studenty. Obrázek o korektnosti, nechť si každý udělá sám.

| 22
Roman Konvalinka (člen iZUNu)
Roman Konvalinka (člen iZUNu) - 01 prosince, 2011 - 14:00

Zdravím, reaguji na Vaše komentáře. 1) Nakonec musím uznat že je správné, že Viki nevyhrál volby, aspoň je vidět, že iZUN k volbám přistupovali poctivě. 2) Člověk, který se účastní volební komise a je současně kandidátem, je velmi diskutabilní téma. Za prvé to budí dojem nedůvěry a za druhé je to nemorální. Samozřejmě co je a není morální, či správné je u každého člověka individuální. Každopádně si tímto počinem udělalo vedení FLD ostudu a otázkou je, jak tento incident budou řešit dál nebo to zametou pod koberec? 3) Ještě jsem neviděl nějakou soutěž či volbu, kde by kandidát či soutěžící zároveň zasedal v komisi. Mluvím ze své zkušenosti, několikrát jsem zasedal v porotě i na ČZU a kdybych se zároveň účastnil i samotné soutěže, tak by mi to proti jiným soutěžícím přišlo nespravedlivé. 4) Každá strana při volbách používá nějakou strategii, s kterou oslovuje a seznamuje voliče a je na voliči, jak se rozhodne. Většina kandidátů použila docela ostrou taktiku (hlavně na PEF) a přesto někteří kandidáti nevyhráli. IZUN k tomu taky přistoupil rázně jako ostatní a kdyby využil plný svůj potenciál, tak byste teprve koukali ;) 5) Ať už si myslíte o iZUNu cokoli, tak za námi stojí výsledky, které jsou vidět. 6) Členové iZUNu za svou práci v redakci nepobírají žádnou finanční odměnu a dělají to svém volném čase. To snad mluví za všechno. RK

| 29
Hrskt
Hrskt - 01 prosince, 2011 - 17:49

No co si budeme povídat, někteří lidé jsou hodní a fér, někteří ne. Tak je to všude. Nejvíce se mi líbí příspěvek v diskuzi Romana Konvalinky, dle mého řekl všechno co z článku i z ostatních komentářů vyplývá. Bohužel jsem nebyl u situace, kdy některý z kandidátů pokřikoval a hanil ostatní volební soupeře, a kdybych byl, tak by se tomu člověku z vysoka vysmál. Tohle přece na naší přátelskou univerzitu nepatří. Stačí, že si nadávají a urážejí se naši státní politici. Tohle prostě na ČZÚ nepatří. Přeji hezký večer.

| 16
Roman
Roman - 03 ledna, 2012 - 15:44

Přesně! Když něco napadáte, tak ne stylem že si brečíte do novin! Máte podat argumenty a stížnost, nebo být zticha. Takhle se to nedělá. Výsledky voleb jasně ukazují, že Vás tam lidi nechtěli, což se po přečtení tohoto článku a komentářů ani trochu nedivím. Radši se s tím smiřte a nad sebou zamyslete. Delate ze sebe akorat ...... Otázka Vaší nezávislosti tu vyznela az komicky. Radši pište info o dění ve škole, to Vám jde...

| 10

Naši partneři

Došlo k neočekávané chybě! Načíst znovu 🗙